Mobilita č.4
Metodologický kurz pre vyučujúcich ruského jazyka - Riga, Lotyšsko.
Denník mobility
Pondelok 21. 10. 2019
Téma 1: Osobitosti metodiky vyučovania ruského jazyka ako cudzieho na úrovni začiatočníkov
- Práca na zvukovej stránke jazyka, výslovnosť a intonácia, porovnanie na základe výslovnosti cudzojazyčných slov – redukcia – „ikanie a akanie“ /телефон, компьютер/
- Práca s ruskou abecedou – zvuková a grafická stránka
Téma 2: Základné metodické princípy vyučovania ruského jazyka ako cudzieho
- Komunikatívny princíp
- Princíp uvedomenia si pravidiel fonetiky, lexiky, gramatiky a nácvik ich používania za účelom automatizácie
- Situačno-tematický princíp
- Systémový prístup
- Princíp postupu od známeho k menej známemu, od jednoduchého k zložitému
- Komparácia s materinským jazykom učiaceho sa
Téma 3: Jazykové zručnosti – rozprávanie, písanie, počúvanie a čítanie v kontexte ruského jazyka ako cudzieho
Téma 4: Učebnice, pracovné zošity a iné tlačené pomôcky
Téma 5: Internetové zdroje pre vyučovanie ruského jazyka ako cudzieho
Utorok 22.10.2019
Metodické postupy pri vyučovaní slovnej zásoby– aktívna a pasívna slovná zásoba
Téma 1: Zvuková a grafická stránka slova
Téma 2: Význam slova a postupy pre jeho semantizácii / obrazný prístup, preklad, využitie synoným, antoným, slovotvorba, kontext, odhad významu slova/
Téma 3: Gramatické formy slova
Téma 4: Slovné spojenia
Téma 5: Praktická ukážka prezentácie novej slovnej zásoby a jej upevnenia /Богач и яблоко/
Téma 6: Praktické cvičenia
Streda 23.10.2019
Systém cvičení pri nácviku počúvania s porozumením
Téma č. 1: Cvičenia na rozvoj fonetických zručností pri počúvaní
Téma č. 2: Cvičenia na rozvoj lexikálnych zručností pri počúvaní
Téma č. 3: Cvičenia na rozvoj gramatických zručností pri počúvaní
Téma č. 4: Cvičenia na rozvoj odhadu ďalšieho obsahu počúvaného textu
Téma č. 5: Cvičenia na rozvoj vnímania a krátkodobej pamäti
Téma č. 6: Cvičenia na rozlíšenie užitočnej od neužitočnej informácie
Téma č. 7: Predtextové, textové a potextové úlohy
Téma č. 8: Praktické ukážky práce s textom na počúvanie s porozumením
Štvrtok 24.10.2019
Využitie piesní pri vyučovaní ruštiny ako cudzieho jazyka
Téma č.1: 10 dôvodov, prečo zaradiť pieseň do vyučovania
Téma č. 2: Praktické ukážky práce s textom piesne pri nácviku zručnosti počúvania s porozumením
Písanie
Téma č. 3: Praktické úlohy pre nácvik ruského pravopisu
Téma č. 4: Písanie a rozprávanie – ich vzájomná súvislosť, praktické ukážky
Téma č. 5: Zdroje pre nácvik písania na rôznych úrovniach ovládania jazyka
Piatok 25. 10.2019
Riga – mesto tradícií, balzamu a pletených vecí a dvojjazyčného obyvateľstva
Téma č. 1:Práca s videom: „Oрел и решка“
Hry na hodinách ruštiny ako cudzieho jazyka
Téma č. 2: 12 najzaujímavejších hier podporujúcich upevnenie gramatiky, rozprávanie, diskusiu
Analýza učebnice používanej v Akadémii ruského jazyka DURBE v Rige „28 уроков русского языка“ z pohľadu komunikatívneho a systémového prístupu k vyučovaniu ruštiny ako cudzieho jazyka
Vyhodnotenie a záver